De Kracht Van Sorry
De kracht van sorry: Hoe een welgemeend excuus de oplossing kan zijn in een arbeidsconflict. Een arbeidsmediator vertelt over een situatie uit haar eigen praktijk.
De toedracht
De heer Verhoeven zat al een aantal weken ziek thuis. Ziek? Ja, vooral ziek van de spanningen op het werk. Hoofdpijn, buikpijn, thuis een kort lontje. Vrouw en kinderen klaagden over de ”andere” papa. De bedrijfsarts adviseerde – uiteindelijk – de inzet van een mediator.
Aan de mediationtafel schoof aan de ene kant een directielid aan. Zoals je mag verwachten, verbaal erg sterk, universitair geschoold en met een verhaal “van horen zeggen op de werkvloer”. Aan de andere kant de heer Verhoeven met als hoogste opleiding LTS, kwetsbaar want ze wilden van hem af na 14 jaar dienstverband. Tenminste, daar was hij inmiddels van overtuigd. Dit is voor een arbeidsmediator een herkenbaar verhaal. De machtsongelijkheid tussen partijen. Dat wil niet altijd zeggen dat werknemers de underdog zijn, integendeel!
De werkelijke gang van zaken
De mediation vorderde maar matig. De ‘zwakkere’ werknemer bleek aan tafel een stuk weerbarstiger dan je op het eerste gezicht zou denken. Het directielid kon hem niet bereiken. De afstand tussen haar en wat er werkelijk was gebeurd, bleek te groot. Zij had haar informatie alleen van horen zeggen. De werkelijke gang van zaken op de werkvloer bleek zij niet te kennen. Daarom stelde ik vrij snel voor om de direct leidinggevende te laten aanschuiven. Bingo!
Beide partijen die de situatie uit eerste hand kenden, bouwden samen aan een nieuw verhaal over de werkelijkheid. De direct leidinggevende werd meer en meer duidelijk hoe zijn uitspraken en handelingen door de medewerker in een bepaalde context werden geplaatst. De leidinggevende kreeg meer begrip voor de daden en de opstelling van de heer Verhoeven. En toen kwam het … een welgemeend “sorry” van zijn kant.
De kracht van sorry
De heer Verhoeven incasseerde het excuus gretig. Je voelde de ontlading die daarop volgde. De mediation sloten we vrij snel daarna af. De heer Verhoeven ging weer terug aan het werk. Iedereen blij.
Wat is er nou zo speciaal aan dat ene kleine woordje “sorry”? Voorop staat natuurlijk dat het voor de ander oprecht en natuurlijk moet overkomen. Het betekent dat je onderkent dat je de ander gekwetst hebt, dat jij daar verantwoordelijk voor bent en dat je spijt hebt. Feitelijk gaat het niet om schuld maar om erkenning.
Tip voor de praktijk: Vaak zie ik als mediator dat partij A vindt dat partij B uit het handelen of uit het gedrag van A kan afleiden, dat deze geen kwaad in de zin heeft. Werkt dit? Nee, anders was er geen mediator nodig. Wees dus expliciet en durf “sorry” te zeggen.
Herken je bovenstaande situatie en heb je hulp nodig van een mediator? Kijk dan hier voor een mediator in jouw provincie.